Hvis du leser dette, er du sannsynligvis ganske utmattet. Kanskje du har vært hjemme med barna siden mars, eller jobbet på et sykehus eller prøvd å undervise i en klasse online. På toppen av livssituasjonen din skjer det også en konstant strøm av dårlige nyheter hjemme og rundt om i verden. Det ser ikke ut til å ta slutt.

Tyngden vi opplever i våre egne liv gjør det vanskelig å være medfølende og følsom for andres lidelser, spesielt over hele verden med mennesker vi aldri har møtt.

Akkurat nå er det enkelt å «dum-scrolle»: dvs. bla uendelig gjennom nyhetsappene, sosiale medier og Twitter for å lese dårlige nyheter. Denne konstante strømmen av dårlige nyheter er en enorm belastning på vårt sinn og kropp. Det er så mye smerte i verden akkurat nå at det er umulig å se bort.

Når du er følelsesmessig og fysisk utmattet av å bry deg om disse problemene, kan du oppleve det som er kjent som «medfølelse-utmattelse», noe som reduserer kapasiteten din til å føle medfølelse og empati for andre. Det skjer spesielt når vi hele tiden blir gjort oppmerksom på andres lidelse.

Hvis du har opplevd personlig tap fra COVID-19-pandemien, som mange har, blir denne effekten også forsterket av ditt personlige traume.

 

Så hvordan kjenner du igjen medfølelse-utmattelse? Og hva kan du gjøre med det?
  • Bla sakte. Et av de første trinnene du kan ta er å avslutte «dum-scrolling». Å sette tidsbegrensninger på nyheter, apper og andre sosiale medier vil hjelpe deg å holde deg jordet når bølgen av dårlige nyheter føles som en tsunami.
  • Sunn hvile. Å beskytte tiden din borte fra nyhetsstrømmen bør omfatte sunne aktiviteter som tid med familien, trening, spising og søvn.
  • Følg hjelpere og de som gjør gode ting. Du kontrollerer hva som dukker opp på nyhetsstrømmen din, så hvorfor ikke følge gode nyheter? Hos Partners har vi som mål å være gode nyheter på noen av de mørkeste stedene i verden.

 

Når vi snakker om menneskene vi jobber med, prøver vi å fokusere på hva godt vi kan gjøre i disse samfunnene og de vakre tingene som fremdeles skjer. Et eksempel er at til tross for reisebegrensninger, har vi vært i stand til å levere mat til sultne mennesker i Libanon, Bangladesh, Syria, Irak, Jemen og Myanmar.

Det er viktig at vi tar vare på oss selv og våre kjære i løpet av denne vanskelige tiden for å unngå medfølelse-utmattelse og tretthet. Midt i en slik global tristhet er vi fortsatt håpefulle. Vi tror fortsatt at nestekjærlighet gjennom praktisk handling kan forandre verden.